Do věží
Posudek vedoucího bakalářské práce
student:
Alžběta Davidová
ateliér Vizuální design, FUD UJEP
oponent práce:
Jan Vaněček, Czech Board Games
název tématu:
Vizuální styl mobilní hry „DO VĚŽÍ“
Před zhruba třemi lety, v únoru akademického roku 2010–2011, dostali studenti mého ateliéru Vizuální design za klauzurní úkol navrhnout aplikaci pro smartphony. Troufám si tvrdit, že v době, kdy Alžběta Davidová vymýšlela a zpracovávala svoji aplikaci SeeSea (sociální síť pro vyznavače potápění, se všemi atributy a prvky tehdejší úrovně sociálních sítí), se zrodila její radost z této činnosti a rok na to, kdy si definovala úkol pro bakalářskou práci, měla o starost méně. Od první chvíle o turistické hře, vycházející z populární celosvětové sítě geocaching, měla víceméně jasno a během doby realizace své bakalářské práce svou představu pouze naplňovala konkrétními postupy, kreativitou a logikou propojení jednotlivých částí hry.Sám jsem těmto hrám nestihl propadnout, ale věřím, že podobné hry mají podstatně lepší vliv na vývoj myšlení než bezduché střílečky či sledování nekonečného vodopádu pixelů a jejich hromadění či likvidace. Také už vím, že tyto hry jsou žrouty času, stejně jako je vnímání světa skrze ně scvrknuto do displeje toho kterého přístroje a běžné rozhlížení se kolem že dostává na frak. Ale doba je taková, tyto hry vznikají a potřebují také kvalitní design a sro-zumitelnou grafiku, a být mně o sto let méně, nejspíš bych jim rovněž propadl. Proto mi práce na ní přijde smysluplná a pro budoucnost grafického a vizuálního designera přínosná, jakkoli pro nás laiky nepochopitelná.
Hra je v práci Alžběty Davidové vizualizována a zpracována přehledně, možná ale až příliš. Přizpůsobování se technickým možnostem a jednoduchosti uživatelského rozhraní ztratily některé prvky svoji hravost a vizualizovány ve formě screen-shotů působí mnohde nepřitažlivě a poněkud zapškle. Ovšem prozářeným na displeji mobilního přístroje se dá i jim věřit a v celkovém objemu všech zpracovaných oken se ztratí.
Alžběta Davidová vždycky psala hezky, česky a srozumitelně. Tyto schopnosti plně zhodnotila v písemné části své bakalářské práce, a těch několik miniaturních gramatických zaváhání a jedno či dvě místa v obsáhlém a čtivém textu, která korektor snad omylem přeskočil či minul, na její nespornou kvalitu a autorskou autenticitu nemají vliv. Práce se mně líbí a co jsem se nedozvěděl při konzultacích, to jsem si přečetl zde. Z Alžbětina textu čiší znalost prostředí multimediálních her a geocachingu, ale přesto si text zachovává dikci promluvy k méně zorientovaným posluchačům, kteří jsou už dnes v duchu doby a soužití s technologiemi zvyklí na absenci podrobného návodu, zejména u činností, které jsou založeny na intuitivní interaktivitě a na spontánním přijetí postupu.
Komentáře
Okomentovat