Nebo Bendixen...

Jsem v Dánsku, abych tu v klidu napsal jedno z mouder svý brzký knihy. Abych Odzadu naplnil zkazkou o designu v zemi, jednou z jejíchž slav je právě design, v grafickým slova smyslu reprezentovanej třeba Bo Bendixenem, protože jenom na něj jsem takhle, pár metrů od pláže Næsby Strandu a v poledním slunci skrytej po slunečníkem, schopnej si vzpomenout. Určitě jsou tu i jiný, dneska i slavnější a jistěže i šikovnější, jenže tenhle Bo je pro mě grafikem prvním z dánskejch, kterýho jsem objevil, a to ještě v minulým století — co století! V minulým tisíciletí! —, když jsme byli s Divadelní poutí na rockovým festivalu v Roskilde (1986; Van Morrison, Prettenders, Bob Geldof, Europe, my a pár desítek dalších) a pak ještě tejden v Århusu vedle na Fynu, kde ten chlápek žije. Sekal tehdá tak nějak mile neokoukatelný motivy, jednoduchý kresby, a já si je přivezl jako pohlednice i jako plakát... kde je jim dneska konec...  
(Podobně spontánní a lehký kresby, byť mnohem míň veselý a optimistický, dělávali ve svý době kolezi Karel Míšek a Vláďa Nagaj.)
Třeba je ale dohledám, až se vrátím. Jeden z jeho plakátů nejspíš plesniví ve sklepě u rodičů, a zasutost jedné či dvou těch pohlednic taky asi tuším. Ale i kdybych je nenašel, vím, že dánskej grafickej design je někde v mejch archiváliích zastoupenej tím nejlepším, co svýho času bylo k vidění. Archiv nemusí bejt jen hmatatelnej a k obracení v průhlednejch plastovejch složkách, ale ten cennější je tady, kam si nevidím: pod vlasama, mám-li je ještě, a nebo pod čepicí, nevzal-li ji ještě vítr, kterej třeba tady, na jihu ostrova Lolland, pár metrů od næsbyskýho strandu, umí bejt pěkně silnej, potvora.
7. 7. 2011, Neptunvej 16, Næsby Strand, Lolland
Ty krásně neokoukatelný kresby seká Bo i dneska...


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tak jsem si to zkusil a už mě to nebaví.

Měšice 21. 4. 2023

Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda (Beneše)