Blešák

„Pani, že jste to vy, prodám vám to za 1200, za polovinu ceny, vy to oceníte, to je vidět!“, drmolil kramář na blešáku na náplavce před Výtoní a držel v ruce náramek, co nosily naše mámy v šedesátých letech, takový ten z Jugošky, vyřezávaný.
Připomnělo mi to, jak jsem sám – když před lety s blešími trhy začínali na Míráku – byl z těch, kteří uvěřili budoucí tradici a se svými cetkami se před svatou Ludmilou několik sobotních dopolední pekli s minimálním ziskem, protože lukrativní místa zaujali protřelí harcovníci z Buštěhradu a z Vysočan, správně vycítivší další možnost prodeje svých střepů jako historického skla. Ale co, bez nich by to asi nebylo ono, jen místo slova burza (pamatujete na ty nedělní letenské, s deskami a plakáty, pravidelně rozháněné policajty s obuškem v jedné ruce a s druhou rukou na věčně nedržící čepici?) se tomu říká blešák – nakonec, kdekterý FleaMarket kdekoli na světě bývá atrakcí k povinnému nepřehlédnutí.
Líbí se mi spontánnost lidí, co se tu vyskytují. Jsou mně milí svou bezprostředností, svojí ochotou sednout si nad pár svých zbytečností a mít radost z radosti těch, kteří po něčem sáhnou. Zrovna tuhle jsem si tu koupil letitou knížku milostné poezie „Ach ta láska nebeská“ (SNDK, 1966) v moderní úpravě Zdeňka Mlčocha a s fotkami Pavla Jasanského (ano, tatínka slavného Lukáše a dědečka mého studenta Vojty). Ze 47000 v tiráži avizovaných výtisků mám jeden z několika, které přežily šestačtyřicet let... milej pocit, s milou knížečkou v ruce.
A stejně je to zvláštní: ať jsem byl kdekoli, na výletě za jiným mravem, za jinou kulturou, vždycky jsem za jeden z nejsilnějších zážitků považoval návštěvu blešáku, prapodivného sortimentu lidí se stejně prapodivnými osudy, které je svedly na místa střetu dávna se současnem, na místa, nad nimiž se vznáší odér staroby, levné minulosti a křehké sily okamžiku teď, protože příště už bude cítit úplně jinak.
Takže, paní, vlastně buďte fakt ráda, stejný poklad jinde nekoupíte, a vy to víte, je to na Vás vidět!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tak jsem si to zkusil a už mě to nebaví.

Měšice 21. 4. 2023

Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda (Beneše)