Zpověď vynálezce


Mám tužku a strašně moc jsem potřeboval zapsat aktuální myšlenku (napadla mě železniční výhybka), jenže – asi to znáte – tužka se ztupila a hrot zhrubl, a sekyrka, kterou jsem tužku naposledy ostřil, zůstala v dřevníku. 
Protože tady v Birminghamu, ve státě Alabama, je letos tuhá zima a mně se už ven nechce, nemám jak tužku ostrouhat (ostří nože jsem použil na prototyp rotačního parního stroje), a jak jsem tak roztrpčeně hryzl nehet, uvědomil jsem si, že čím jsou mé řezáky pro mé nehty, tím může být pro mou tužku něco jako… no, prostě tak jako prst mezi zuby, strčím tužku do – název ještě nemám – párkrát jí otočím a zakvrdlám a vytáhnu ji ostrou a špičatou. 
Něco jako ořezávátko. 
A proč se z toho vlastně zpovídám? Protože jsem si zrovna vzpomněl, že za 115 let se po zajímavých událostech dnešního dne (je 23. listopadu 1897) bude pídit nějaký Pavel Beneš (dělá mu radost blažit čtenáře podobnými novotami) a česká verze jakési wikipedie uvede dnešek jako den, kdy jsem si ořezávátko jako svůj vynález nechal patentovat. Při ověřování si tohoto faktu na americké verzi hesla ale zjistí, že je to blbost, že se moje jméno Andrew Jackson Beard v celém podstatně obsáhlejším textu nevyskytne a ořezávátko že bylo patentováno Walterem K. Fosterem už před dvaačtyřiceti lety, ale čestné pioneerské! – neznám ho, nakonec, bylo mi tehdy teprve šest. 
Pokud jsem letos něco vymyslel, tak leda spojku do auta, zatím jen mechanickou: o registraci jsem zažádal 20. září, a zrovna před chvílí mi pošťák přinesl k dnešku (!) schválený patent č. 594.059 (o patent č. 675.346 k první automatické spojce požádám až v říjnu roku 1900). Jo a pak jsem si ještě nechal v létě patentovat pluh, málem bych zapomněl… jenže totéž už v roce 1827 vynalezli jacísi Squirrel Cousins v Rybitví a nazvali to ruchadlem. 
Takže tuto zpověď činím jako varování pro přes-přes-přes-přespříští generace, ať se na podobnou faktografii raději moc nespoléhají a když už musí o 23. listopadu něco napsat, tak že bude mnohem lépe ověřitelným údajem fakt, že v tento den se narodil Ota I. Veliký, první císař Svaté říše římské, a v roce Benešova úsilí (tedy roku 2012) by Ota oslavil kulaté 1100. narozeniny. 
Proti Otovi jsem jenom maličké zbytečné ořezávátko.

Psáno pro Reflex a pro myšleně.

Před 1100 lety se ve Wallhausenu narodil Ota I. Veliký.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tak jsem si to zkusil a už mě to nebaví.

Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda (Beneše)

To za nás se bruslilo ještě skutečně, na opravdovým plastu, a ne jen virtuálně, jako teď…