Povodně 2024


Ano, je to živelní pohroma, a ano, tisíce lidí maj pech a smůlu a starost a je mi to líto.

Jen mě překvapuje, jak krátká je naše paměť… bývávaly byly časy – a ještě docela nedávno – kdy platily pranostiky, jednou z nichž byla ta, jíž jsme jako děti hodně věřily, protože měla velkej vliv na první půlku letních prázdnin: „Medardova kápě – 40 dní kape.“ A že když na Medarda (8. června) kapalo, bylo skoro jistý, že prochčije celej červenec. Trávil jsem prázdniny na Šumavě, a tam když začalo pršet, tak fakt chcalo a chcalo. Źádný přeháňky nebo přepršky, ale celej červenec vytrvalej silnej déšť. Krom toho, že v srpnu pak byly houbový žně, to pro nás jinej bonus nemělo.
    Jsem si jistej, že dole v údolích to dělalo stejnou paseku jako tenhle současnej déšť, a ten trvá teprve čtyři dny. Jen se o tom tehdy nepsalo, a než se k lidem dostalo oficiální přiznání, že někde nějaká povodeň spláchla jezeďákům celý pole s kukuřicí (o nějakejch domech nemluvě), bylo po dešti.
    Svádět zdejší povodně na naše zemědělce je jednoduchý… ale jak ovlivnili naši rolníci stav půdy skoro v celý Evropě teď nebo jindy v Bangladéši nebo Indii nebo dokonce v Číně, to teda nevím. Povodeň je nejspíš stejně přirozenej jev jako jinde tornáda, zemětřesení, laviny, sesuvy půdy nebo sopečný erupce. My tu máme řeky a povodně. Jsou místa, kde toho maj víc nebo všechno dohromady. Přesto a i s vědomím těchhle rizik všude lidi žijou a vracej se tam. Ti chytřejší nebo movitější se pojistěj, ti ostatní jen věřej, že je to mine, když už si to jednou nebo dvakrát vyžrali. Mít chatku blízko vody je terno, dokud nezačne pršet jako teď. Jinde je bezva mít chaloupku pod sjezdovkou, bydlet v padesátým patře s výhledem na Japonský moře nebo z okna kuchyně koukat na sopku Bárdarbunga.
    Těm, kterejm voda ztrpčí život, rád a samozřejmě pomůžu aspoň penězma (jindy to byly mj. balík spacáků, pitná voda, koza za půl roku výuky), ale na humor kvůli tomu nezanevřu, mám šedesátiletou zkušenost, že s ním se obtíž překonává snáz než s organizovaným smutněním. Suchoprdy nenutím mě komentovat, bejt mezi mejma přátelema nebo mě za mou blbost lynčovat. Mně můžou bejt taky ukradení. 

Peníze poslány. Bude-li potřeba, pošlu další. 

Peníze lze darovat přes Adru.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

To za nás se bruslilo ještě skutečně, na opravdovým plastu, a ne jen virtuálně, jako teď…

Tak jsem si to zkusil a už mě to nebaví.

Tak jsem si to zkusil a už mě to nebaví.