Tak akorát… to mi připomíná, že jsem míval zamlada, když se v Česku rozjížděl kapitalismus a kuponový knihkupectví bylo na každým rohu, živnost se zkratkou E.D.A., jednak jakože EDUARD (když si mě lidi za komárů pletli s exprezidentem), a jednak že co udělám, to je ELEGANTNÍ – DOKONALÉ – AKORÁT, prostě že jsem nejlepší. Ta ješitnost mi vydržela dodnes, ta značka bohužel taky, nějak ji někdo kompetentní z databází ne a ne vymazat. Ovšem, dost už o mně, nejste tu kvůli Benešovi… je tu Tomík. Když si do googlu zadáte hledat heslo TOMÍK, budete čubrnět, čím vším tady pan autor je, on se totiž nezdá: Tomík na nádobí, od dvacky vejš; Tomík na cestách a na všech pultech knihkupectví; Tomík omalovánka, za 15 korunek; Dědská skupina Tomík v Týništi nad Orlicí; Sobík Tomík sedící, za 117 bez DPH; Želetava Tomík; 40–60 kaček; Vodní sloupek Tomík, za necelejch patnáct tisíc; Dědský zahradní domeček Tomík za desítku; Dědský hrneček Tomík za tři kila Karnevalový kostým Tomíka, pro chlapce ve věku 4–6 let, za štyrystapade; Tut Tut autíčko Tomík, taky za štyrystapade; Časopis Tomík, k objednání na www čmoudík cz; Svítící povlečení Tomík v balónu, pětsetpade; Chata Tomík v jedovnický Riviéře na jižní Moravě; Kretonová látka Prasátko Tomík, bratru za 400; Komoda Tomík, zútulní za šest táců každý dětský pokojíček; Dřevěná malovaná písmenka Tomík, za stovku; Český porcelánový hrnek Tomík, za pajcku; Set semišovejch obojků Tomík, 166 za kus; a to nemluvím o Gmini lacláčovejch tepláčkách Tomík z kolekce Krtek, jičínským obchůdku Bambíno Tomík, dědským pískovišti TOMÍK 120 × 120 cm, nebo o 20cm plyšovým tučňáčku Tomík… prostě – udělal si ze svýho příjmení byznys, mladý tomu říkaj MERČ, a na nás je ho zmerčit a dát tak Františkovi vydělat. Co vám google nenabídne, je Tomík jako synonymum duše… espritu… esence umění a krásna. Protože František Tomík (ročník 49, tuším, že?) obohacuje svět obrazy, který v sobě tyhle veskrze estetický prvky nesou, ať už použitejma barvana, kvalitou plátna, bělobou šepsu, pevností blindrámu nebo zaklíněním klínků… o tom, co je na nich vidět, nemluvě. Tomíkovy obrazy jsou takovou poezií pověšenou na hřebík. I proto tu několikrát budu citovat z kritikama velmi ceněné, leč již vyprodané, Františkovy básnické sbírky „Tomík ho teda vyndej, bejby“, a zde poprvé: „Moje skvělé obrázky fungujou jak odrazky nebo jako blatníky zacákané od lásky.“ Až by bylo lze slzičce dovolit, aby ukápla, že? Poetika Tomíkových maleb spočívá právě v tý těžko definovatelný neuchopitelnosti poznání, modifikovaný absolutnem mystéria kontraverza, sami všichni přece víte, jak složitý je přijmout sebe a svou minulost s vědomím libidárního kadmio-ultramarinálního jsoucna pod dohledem Nejvyššího… natož (ukázat) nejnižšího! A František Tomík nám tuhle sebereputaci zrovna neusnadňuje, ale to je v pořádku, není smyslem umění vyvolávat transmagorický subverzivní asociace, není jeho smyslem pudit nás k tlaku, až vše nepodstatný opustí epizickou kariagentrikální umanutost lidskýho fantastercia… však taky kam bychom došli, nevnímat koloběh prachvatu a pomíjivost bikvadia moci. Ostatně, i k tomu se František vyjádřil, básní „Kyanid“: „Chtěl bych říct, že s kyanidem s klidem k lidem dem vstříc.“ Svět se skrze Tomíkovy obrazy – ale i plastiky a urbanistický řešení metropolí, který ovšem Tomík zásadně nevystavuje – jeví jako mystickej vesmír na Zemi. Jako Atlantida uprostřed pouště, jako farfiol mezi řádkama brambor. Malej zázrak. Ano. Malej zázrak. (ukazovák) Kdyby nebyl tak malej – myslím autora –, ale normálně rostlej, nebylo by třeba jej jmenovat zdrobnělinkami, ale řeklo by se normálně: Františ Tom. Jenže… to máte to KDYBY. „Kdyby ryby chyby dělaly Zdi by v Zdiby se bělaly Že ryby chyby nedělaj za to nikdo nemůže ani Bajkajlaj ajajaj,“ zveršoval František svou extistenciálně-machiavelistickou touhu po nirváně za paravánem karavánu. My všichni, kteří Františka Tomíka známe jako já svoje boty sedmačtyřicítky – a to nechcete vidět! –, víme, jak snadný je podlehnout kouzlu jeho obrazů, jak spontánně a bezděčně lze propadnout tajemnu jeho černě a vidět svět černě, s několika barevnejma akcentama a věrně realitě světa, nezměrně mnohasměrně a poměrně důvěrně a mně mírně netoporně, ode mě rovnoměrně severně a jak hovno v herně a škorně v sběrně… a tenhle žvást a mouder odér nějak smysluplně utnout, abych se nezamotal a vás nezahltil rozborem Tomíkova světa, zevrubně a niterně. Dneska je populární obstruovat… někdo prostě z dlouhý chvíle obstruuje, zatímco jinej – nebo jiná, a mnohdy nedobrovolně – konstruuje, instruuje, menstruuje, kastruuje, polstruuje, ministruuje, a nebo jen obyčejně zdržuuje. František jde s dobou, a proto vystavuuje. A já to tu jen zahajuuju. Děkuuju za pozornost.
(Fratišek Tomík – Tak akorát; Galerie 9, Praha-Vysočany) |
Komentáře
Okomentovat